Tillsammans med min riksdagskollega Eva Johnsson besökte vi under torsdagen två mackar i Kronoberg. Hos mackägaren i Ingelsta berättade den hårt prövade mackägaren hur han går i väntan på nästa dispensbeslut och gjort så i två sen pumplagen trädde i kraft och uppmanade honom till att investera i etanolpump.
Trafikutskottets utredning visar hur flera lokala inititativ har motverkat nedläggningsvågen i Kronoberg. Men marginalerna på verksamheter som redan kämpar med lönsamhet påverkas inte positivt av kravet från pumplagen. När Miljöpartiet drev igenom beslutet 2005, kritiserade vi förslaget för att det saknade teknikneutralitet. En kritik som Trafikutskottets utredning bekräftar.
Göran Hägglund har under det senaste året påtala vikten av det finns gränser för vad politiken ska göra och ta sig an. Att påtvinga bensinstationer vilket drivmedel de ska sälja, har visat vara en tydlig sådan gräns. Kristdemokraterna vill stödja nya, förnybara drivmedel att göra entré i våra bilars tanklock. Detta gör vi bäst genom en miljöpolitik i framkant som samtidigt är ansvarsfull. Pumplagen har inte varit ansvarsfull.
fredag 26 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar