fredag 6 maj 2011

Transportstyrelsens byråkrati hotar fordonshobbyn

Vecka 17.


I torsdags hade jag besök av representanter från Motorhistoriska Riksförbundet. Man informerade om det omfattande krångel som numera gäller vid import av äldre bilar från utlandet. Efter att Transportstyrelsen övertagit ansvaret för registrering av importfordon från Bilprovningen har stora problem uppstått för personer, som vill importera och inregistrera sitt fordon i Sverige. En del beror på den så kallade "Fångstkedjan", där fordonsägaren måste kunna bevisa att fordonet inte är stulet eller anskaffat på ett oriktigt sätt med belägg för raden av tidigare ägare av det köpta fordonet. Därutöver ska detta styrkas med chassinummer, som många gånger inte finns eller inte används som registrering i ursprungslandet eller staten. Dessutom tillkommer mycket byråkrati, som ibland är omöjlig att förstå och till liten nytta. Man kan inte heller redovisa några äldre fordon som anskaffats illegalt. Med äldre fordon avses fordon som är mer än 30 år gamla.


Sverige är ett av de länder med flest fordonsentusiaster i världen i relation till invånarantalet. Det finns också flera ideella organisationer med stor kunskap om olika fordon. MHRF är en paraplyorganisation med stor fordonskompetens som gärna bistår med fakta och information. Det är en gåta att Transportstyrelsen inte samverkar med sådana kompetenser för att minska krånglet för enskilda fordonsägare med brinnande intresse för att kunna använda och visa upp sitt ofta unika fordon för allmänheten. Efter många, många timmar och stora kostnader bidrar man sedan till att förmedla fordonshistoria till nya generationer. Detta engagemang borde premieras och inte stoppas av byråkrati.


Jag har påbörjat ett arbete för att förändra situationen och återföra rim och reson även för fordonsentusiaster. Hur det går återkommer jag till framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar