14 mars.
Onsdagens förmiddag hölls ett seminarium om misshandlade utländska kvinnor som gift sig med svenska män. Dessa män har sedan utnyttjat och begått mycket allvarliga övergrepp på dessa kvinnor. Det finns en tvåårsregel, som gäller för att man ska få permanent uppehållstillstånd med syfte att minska så kallade skenäktenskap. De kvinnor som misshandlats kan ibland inte belägga att något övergrepp förekommit eller inte anmält detta vid aktuell tidpunkt och tvingas således återvända till sitt hemland. Ibland är ett återvändande inte möjligt eller förenat med förnyat förtryck. År 2000 ändrades definitionerna i lagen för att lindra beviskraven för att öka rättsäkerheten för kvinnorna. Det har emellertid visat sig att i flera fall avvisas likväl utsatta kvinnor. Migrationsverket har nu inlett en inventering av fallen och kommer att redovisa hur utfallet har blivit.
Inget våld eller övergrepp av något slag ska accepteras när människor oavsett ursprung och situation befinner sig på svensk mark. Det är inte enbart de vuxna som drabbas utan även de barn som finns i dessa relationer. Samhället måste stå på de svagas sida.
En höjdpunkt under mina riksdagsår infann sig efter voteringen denna eftermiddag. Trafikutskottet debatterade då ett betänkande om drivmedelsfrågor. Utskottsmajoriteten har i betänkandet bifallit min motion om att se över och förbättra dispensförfarandet för de mindre bensinmackarna. Den så kallade Pumplagen, som beslöts och delvis infördes av den förra regeringen som en eftergift till miljöpartiet, innebär att mackar som säljer mer än 1 000 kubikmeter drivmedel måste erbjuda ett biodrivmedel. Eftersom investeringskostnaderna för ett alternativt drivmedel varierar mellan 400 000 kronor till 3 miljoner kronor är en sådan investering inte lönsam. Därmed försvinner inte bara macken utan ofta tillhörande butik. Butiken är ofta också både livsmedelsaffär, apoteksombud, systemombud och mycket annat. När macken läggs ned försvinner också all övrig närservice på orten, som oftast finns i glesbygden. Var och en kan föreställa sig vilka konsekvenserna blir och som orten och dess befolkning drabbas av på grund av ett feltänkt och ideologiskt blockerat riksdagsbeslut. Ovanpå detta ökar de facto utsläppen på grund av längre resväg för att tanka.
måndag 19 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar