torsdag 4 november 2010

Det kommande vinterväglaget


Vecka 43.
Denna vecka har det varit plenifritt. Det innebär dock inte att det politiska arbetet legat nere. Under veckan lämnades motionerna från den allmänna motionstiden in. För min del blev det ett antal motioner, som handlar om alltifrån översyn av regler för import av äldre fordon till klimatforskning. För dem som är intresserade finns här en länk.


Jag har också tillskrivit kommunikationsministern om det kommunala förbudet mot dubbdäck som några kommuner infört. Det innebär att fordon med dubbdäck inte får köras i vissa delar av kommunen, trots ishalka och snö. En nyligen presenterad studie visar att dubbdäck skulle spara mellan 50 och 60 liv om året på våra vägar. Detta borde vägas in när man fattar beslut om förbud mot dubbdäck på kommunal nivå. Jag anser att trafiksäkerheten väger tyngre än den eventuella miljönytta som förbundet kanske medför. Det är belagt bortom allt tvivel att det är friktionsytan mellan däck och vägbana som avgör en bil bromssträcka och styrbarhet. På våt isbana och andra snöiga förhållanden väger inte fordonsteknik och däckkvalitet upp det fäste som ett dubbdäck innebär. De som drabbas värst av dubbdäcksförbudet är personer med lägre inkomster i behov av bil och som bor på landet men jobbar i stan. Som Robert Collin på Aftonbladet också pekar ut är behovet av dubbar som störst vid det väderslag där temperaturen ligger runt noll grader. något vi känner igen särskilt i södra Sverige under vintern. Politiska beslut måste ta mer hänsyn till människors faktiska vardag och inte formuleras i Stockholms innerstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar