Hallandsposten skriver idag om Hylte Motor och Såg. En liten mack som likt andra kämpar med lönsamheten. Precis som många andra landsortsmackar av det här slaget, fyller Hylte Motor och Såg en viktig funktion för bygden. Kravet från Pumplagen att investera i en etanopump som Miljöpartiet och Socialdemokraterna kokat ihop, hotar att stjälpa verksamheten över ända.
Den lilla macken har därför ansökt hos Transportsstyrelsen om att få dispens men fått avslag. Man överklagade hos Förvaltningsrätten som gjorde bedömningen att man inte skulle klara etanolinvesteringen ekonomiskt. Nu har man fått dispens i ett år för man i Falun tror att lönsamheten för alternativa drivmedel kan förändras fram till dess.
Jag har inte juristernas kristallkula. Det är omöjligt att veta exakt om hur marknaden för alternativa drivmedel kan tänkas se ut om ett år. Miljödebattören Per Kågesson menar dock att etanolen är ohållbar med dess konkurrerande roll gentemot matproduktion och de oproportionella subventioner drivmedlet kräver för att överhuvudtaget kunna säljas.
Enligt Kågesson kostade etanolsatsningen skattebetalarna cirka 3 miljarder kronor 2008. Då är förlusterna från tre Norrlandskommuners miljardsatsning i företaget Svensk etanolkemi, Sekab, inte medräknade och inte heller kostnaderna för pumptvånget.
Jag önskar evig dispens från politikers orimliga krav för Hylte Motor & Såg. Ska Pumplagen i sin nuvarande utformning överhuvudtaget vara kvar, bör fler alternativa drivmedelsslag kunna inkluderas såsom laddstolpar för elbilar. Låt marknaden själv avgöra vad de kan få lönsamhet i.
Den lilla macken har därför ansökt hos Transportsstyrelsen om att få dispens men fått avslag. Man överklagade hos Förvaltningsrätten som gjorde bedömningen att man inte skulle klara etanolinvesteringen ekonomiskt. Nu har man fått dispens i ett år för man i Falun tror att lönsamheten för alternativa drivmedel kan förändras fram till dess.
Jag har inte juristernas kristallkula. Det är omöjligt att veta exakt om hur marknaden för alternativa drivmedel kan tänkas se ut om ett år. Miljödebattören Per Kågesson menar dock att etanolen är ohållbar med dess konkurrerande roll gentemot matproduktion och de oproportionella subventioner drivmedlet kräver för att överhuvudtaget kunna säljas.
Enligt Kågesson kostade etanolsatsningen skattebetalarna cirka 3 miljarder kronor 2008. Då är förlusterna från tre Norrlandskommuners miljardsatsning i företaget Svensk etanolkemi, Sekab, inte medräknade och inte heller kostnaderna för pumptvånget.
Jag önskar evig dispens från politikers orimliga krav för Hylte Motor & Såg. Ska Pumplagen i sin nuvarande utformning överhuvudtaget vara kvar, bör fler alternativa drivmedelsslag kunna inkluderas såsom laddstolpar för elbilar. Låt marknaden själv avgöra vad de kan få lönsamhet i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar