onsdag 22 juni 2011

Till generaldirektören för att tala om veteranbilar

Vecka 24.


I tisdags hade jag och min handläggare Jonathan ett inbokat möte med generaldirektören för Transportstyrelsen. Ärende gällde de stora problem som har uppkommit när det gäller import och registrering av äldre bilar. Sedan den nybildade Transportstyrelsen, som ligger i Norrköping, övertagit registreringsförfarandet från Bilprovningen har återkommande administrativt krångel uppkommit. Skälen är att ett antal orimliga krav för godkännande har införts. Kraven innefattar bl a att man måste kunna visa försäljningshandlingar på fordonet i flera led av så kallad obruten fångstkedja. Andra exempel är chassinummer kontra motornummer och ett antal andra krångliga regler.


Motorhistoriska Riksförbundet har uppvaktat både riksdagspartierna och tillskrivit Transportstyrelsen om denna svårförståeliga byråkrati och orimliga krav. De flesta är överens om att det måste finnas rättssäkerhet, men det får inte gå så långt att fullt legitima registreringar inte kan genomföras på grund avmeningslösa lagar och regler.


Glädjande nog kunde generaldirektör Widlert meddela att styrelsen fattat beslutet att utreda frågorna och se vad som kan göras. Utredningen ska vara klar i oktober i år. Resultatet kommer därefter att behandlas av styrelsen och intresseorganisationerna kommer att ges möjlighet att komma in med sina synpunkter.


Vid mötet kunde jag också framföra ytterligare förslag till vad som bör finnas med i utredningen.


Det är ingen hemlighet att jag under mina riksdagsår har försökt bidra till kunskap om och rimliga regler och villkor för äldre fordon. Ibland ger detta också resultat, även om det inte alltid kommer till allmänhetens kännedom. Resultatet är dock mödan värt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar