onsdag 7 december 2011

Nej tack till kilometerskatt

Vecka 47

I veckan hade skatteutskottet debatt om budgetpropositionen för 2012. Flera oppositionspartier, däribland Socialdemokraterna, har föreslagit en "vägslitageavgift" för lastbilar. Detta föranledde mig till följande utspel:

Socialdemokraternas politik hade inneburit ett hårt slag direkt mot den svenska åkerinäringen och den svenska landsbygden om den blivit verklighet. Förslaget att med en kilometerskatt finansiera utbyggnad av tunnelbana i Stockholm och bostadsbyggande i storstadsregionerna skulle medföra kostnader för åkerierna med 280 000 kr/år för varje lastbil.

Att döpa om skatten från kilometerskatt till vägslitageavgift gör den inte mindre skadlig. Med ökade transportkostnader med 14 kr/mil skulle hela transportnäringen stå inför mycket stora problem. Kostnadsökningarna går ut över såväl anställda som åkeriföretag och kunder. De stora förlorarna förutom åkerinäringen är förstås de boende på landsbygden som riskerar att få ett sämre utbud av varor och tjänster till högre kostnader.

Socialdemokraterna talar om differentiering av kilometerskatten och försöker få det att låta som att ingen kommer att behöva betala för denna skattehöjning. Men faktum är att lastbilar inte betalar skatt, det är enskilda skattebetalare och företag som gör det. Och de pengar som staten skulle tjäna på denna skatt vill Socialdemokraterna använda för att förbättra tillväxten enbart i landets storstadsregioner. Socialdemokraternas Sverige sträcker sig tydligen inte längre än till ändstationerna på Stockholms tunnelbanelinjer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar