tisdag 23 november 2010

Har Kalle Anka blivit parkeringsvakt?

Skriver idag i Aftonbladet om det ojämlika, rättsliga förhållande som råder när människor drabbas av parkeringsböter. Många berättar för mig om bisarra situationer där det tycks som att de privata parkeringsbolagen chansar på att folk inte orkar bråka och därför bötfäller på tvivelaktiga grunder. Det är som att Kalle Anka fått jobb som parkeringsvakt! Jag har påtalat problemen för vår infrastrukturminister i en fråga. Till min besvikelse gav inte ministern uttryck för att vilja titta närmare på frågan och vilja verka för en förändring.

Skriv gärna till mig och berätta vad som hänt er. Jag tänker verka för att vi ser en förändring på det här området.

2 kommentarer:

  1. Efter 6 överklagan gick Q-park med på att kontrollera (den otydliga) skyltningen och upptäckte att den inte uppfyllde lagens krav.

    Jag hade fullt med "bildbevis" på den felaktiga skyltningen. Deras princip är att inte fotografera skyltningen - och hävdade därför att skyltningen var korrekt vid p-botstillfället.

    Att p-vakten sedan under flera månader inte observerat den felaktiga skyltningen var konstigt, men vill inte riktigt medge att skyltningen var fel vid min tidpunkt.

    Just nu suckar Q-park tungt när jag kräver återbetalning av alla andra lappade bilar under sommaren. Jag tror inte de kommer undan det.

    Min fru tyckte jag skulle ge upp efter 4 överklagan och betala. Så de har en lönande industri...

    Enkelt krav för dig som riksdagsman på lagändring: Skyltning ska alltid fotograferas av p-vakten. Bevisläget blir så mycket solklarare då och rättssystemet behövs inte användas.

    SvaraRadera
  2. Tack Kjell,
    Din berättelse följer det mönster man kan se i de här frågorna. Fotobevis är en god idé.

    SvaraRadera