torsdag 4 november 2010

Skatteutskottet för mig

Vecka 41.

Det nya för denna mandatperiod är att partiet tilldelat mig en ledamotsplats i Skatteutskottet, istället för Socialförsäkringsutskottet. Jag kommer dock att arbeta som ersättare i SfU med ansvar för pensionsfrågor. Vid det konstituerande första mötet i Skatteutskottet visade det sig att ordförande i utskottet blir en annan hallänning, moderaten Henrik von Sydow. Nu är Skatteutskottet inte något ovant för mig, då jag arbetade som ersättare i utskottet under mandatperioden 2002-2006.
Det finns många intressanta frågor som handläggs av Skatteutskottet och som intresserar mig. Ex. skatter för småföretagare och skatt på pensioner. Mitt hemlän Halland är ett av de främsta småföretagarlänen i Sverige. En viktig näring är jordbruket, som av tradition utgör en väsentlig del av det halländska näringslivet. Villkoren för jordbruket har förändrats och kraven på effektivitet har inneburit att den moderna teknologin är en viktig del av verksamheten. Likväl är det viktigt att svenskt jordbruk ges likvärdiga och konkurrensmässiga villkor för att kunna klara konkurrensen och ge oss kvalitativa livsmedel även i framtiden. Detta är något jag kommer att fortsätta att arbete med under denna mandatperiod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar