onsdag 16 december 2009

Från sjukdom till hälsa

Samma dag som vi debatterade migration hade vi också debatt om de ändrade reglerna i sjukförsäkringen och övertonerna från oppositionen fortsatte utan nyans. Återigen lyckades Gunnar Axens inlägg att få Veronica Palm att tappa koncepten. Det bör tilläggas att hon senare i ett replikskifte bad kammaren om ursäkt. Orsaken till upprördheten var att Gunnar Axen kunde påvisa att socialdemokraterna i sitt budgetförslag inte har täckning för de utgifter man föreslog. Detta har också i efterhand visat sig vara riktigt. Tomma tunnor skramlar mest.I mitt inlägg fokuserade jag mig på behovet av en ny rehabiliteringsprocess, som inte lämnar människor i långa sjukskrivningar och ändlösa sjukersättningar utan möjlighet att komma tillbaka till arbetslivet. Hittills under mandatperioden har sjukskrivningarna minskat med hela 100 000 bland världens friskaste befolkning. Antalet förtidspensionerade har sjunkit med 50 000. vilket motsvarar 10 procent. Vidare upplyste jag kammaren om att det är en styrka hos alliansen att man är lyhörd för människor i svåra situationer och prestigelöst agerar snabbt för att ändra reglerna om dessa visar sig få en felaktig verkan.Jag kritiserade också Försäkringskassan, som plötsligt i media under dagen meddelat att man inte hade gjort några hårdare bedömningar av cancerpatienter efter att de nya reglerna i sjukförsäkringen infört. I de fall där personer inte fått fortsatt sjukpenning, trots att man var mycket allvarligt sjuk och avled en kort tid efteråt, berodde detta på brister i underlaget från läkarna. Detta borde givetvis ha klargjorts redan när frågan uppmärksammades medialt i samband med en debattartikel i Dagens Nyheter veckan tidigare.Mitt inlägg avslutades med att jag förväntade mig att Försäkringskassan nu inleder ett samtal med läkarna för att undanröja bristerna i läkarintygen, så att dessa kan översättas till ett korrekt beslutsunderlag hos Försäkringskassan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar