måndag 28 december 2009

Vintertider

Eftersom ärendena inom mitt ansvarsområde är slutdebatterade kunde jag ägna mig åt andra uppgifter, som att bemöta insändare i lokalpressen, besvara en del mail och andra kontorsgöromål.
Vintern fortsätter sin vandring ned över Europa, där till exempel Madrid hade endast 3 plusgrader under måndagen. För den som följer klimatdebatten är det kanske känt att en välkänd brittisk meteorolog, Pierce Corbyn återkommande har förutsagt olika väderhändelser, så även detta.
Det ser mycket trögt ut i de så kallade klimatförhandlingarna i Köpenhamn, där kylan och snön nu är i antågande. Den som läst mina motioner om behovet av bredare och mer vidsynt forskning på klimatområdet förstår att jag anser att hysterin har ersatt vetenskapen underblåst av olika ekonomiska och ideologiska intressenter. Detta kommer att resultera i kontraproduktiva beslut om felaktiga åtgärder. Frågan är alldeles för allvarlig att politiseras med de stora skygglapparna på för nya vetenskapliga forskningsresultat.
Trots omfattande efterforskning har jag inte kunnat läsa om det sensationella köldrekordet den 13 december vid Edmontons flygplats med -46 grader celsius, vilket är 10 grader lägre än tidigare rekord. Att man norr om Toronto fått 1 meter snö på tre dagar har förbigåtts med största möjliga tystnad i media. Den enkla slutsatsen, som kan dras, är att allt som pekar i fel riktning mot vad som är inne vill man inte tala om. Det påminner om en saga av H C Andersen.
Kvällen avslutades med den traditionsenliga julfesten. I det vackra snölandskapet på Värmdö utanför Stockholm fick vi en trevlig kväll med god mat och verklig julstämning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar