onsdag 2 december 2009

Historiens slut

Onsdagen den 25 november inleddes med ett alliansmöte med arbetsmarknadsdepartementet och socialdepartement, som handlade om olika aktuella frågor.
Därefter kom dagens, veckans och årets mest personligt inspirerande möte på Näringsdepartementet. Jag hade blivit inbjuden som kunnig i frågor som rör veteranbilar. Upphovet var en utredning av det tidigare Vägverket, numera Transportstyrelsen, med förslag om ändringar av skatte- och besiktningsregler av veteranbilar. Om förslagen genomförs i oförändrat skick skulle fordonshobbyn drabbas på ett helt oacceptabelt sätt. Hobbyn, som omfattas av en halv miljon svenskar, skulle få mycket sämre förutsättningar att bevara nygamla fordon. Ett exempel på förslagen är att den rullande 30-årsgränsen för skattebefrielse skulle upphöra för framtida fordon från 1979 och framåt. Alltså skulle fordonshistorien vara ointressant från och med 1980 års bilmodell. 30-årsregeln infördes efter stora ansträngningar av Mats Odell när han var kommunikationsminister 1991-1994. Inom fordonshobbyn har Mats insatser på detta område rön t stor uppskattning.
Andra förslag om besiktning måste också avgränsas för att inte få orimliga konsekvenser.
Glädjande var att tjänstemannen och jag fann att vi hade en samsyn i frågorna.
Det är viktigt att lyssna på de etablerade intresseorganisationerna inom fordonshobbyn, som har goda sakkunskaper i ämnet och flera konstruktiva förslag. Det kan gå riktigt snett när byråkrater och skrivbordsfolk utan praktisk kunskap får fritt spelrum.

På onsdagskvällen återvände jag till Halland för att leda Regionfullmäktiges möte i Varberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar